יום ראשון , דצמבר 16 2018
דף הבית / משפט ופלילים / הבחירות בדרך – על ניגודי עניינים ברשויות מקומיות

הבחירות בדרך – על ניגודי עניינים ברשויות מקומיות

הצעת חוק טוהר המידות אשר יזם חבר הכנסת רועי פוקלמן עברה בקריאה טרומית בכנסת. לדברי עוה"ד דוד רן־יה, מומחה לדיני מכרזים, על כל מה שקורה במכרזים ברשויות המקומיות

עוד דוד רן-יה צילום: עמי ארליך
עוד דוד רן-יה צילום: עמי ארליך

הצעת החוק, מנסה לתקן שלל נושאים במבנה והפעילות של הרשויות המקומיות בישראל בהן זוהו "ניגודי עניינים" או אם תרצו "ניגודי אינטרסים" מובנים אשר מביאים לעיתים לתוצאות לא רצויות מבחינה ציבורית.

לדברי עוה"ד דוד רן־יה, מומחה לדיני מכרזים והמלווה הליכי מכרז ברשויות מקומיות ומנהליות ברחבי הארץ, "שינויים בדינים החלים על רשויות מקומיות בכל הנוגע להרכב ועדת המכרזים וסמכויותיה, כמו גם לדיני המכרזים ברשויות המקומיות בכלל  הוא עניין של כורח המציאות. בעוד שבדינים החלים על משרדי ממשלה, חברות ממשלתיות גופי סמך וכיו' יש תמורות  לאורך השנים תוך התאמה מתמדת של הדין הקיים למציאות ולפסיקה, לרבות בתפקידי ועדת המכרזים ומציאת פתרונות שונים לבעיות של ניגוד עניינים וההתקדמות הטכנולוגית, ברשויות מקומיות נדמה שאנו "צועדים במקום" ורשויות מקומיות מוצאות עצמן לא פעם מנסות לבצע אדפטציה למציאות הקיימת במסגרת הדינים החלים עליהן".

בין שלל הנושאים בהם מנסה הצעת החוק לטפל מצוי נושא הרכב ועדת המכרזים וסמכויות ועדת המכרזים ברשויות מקומיות. בהתאם לדברי ההסבר: "בהרכב הנוכחי של ועדות המכרזים ברשויות המקומיות יש כדי לעורר קושי מֻבְנֶה, ובין היתר הוא אינו נותן מענה מספק לחשש מפני פגיעה בטוהר המידות ולצורך במניעת ניגוד עניינים בהתקשרויותיהן של הרשויות המקומיות".  הרצון של יוזמי הצעת החוק היא להביא למצב בו השיקולים היחידים שיישקלו במסגרת ועדת המכרזים יהיו שיקולים מקצועיים ולא שיקולי מדיניות או שיקולים סיעתיים ושוועדת המכרזים תהא גורם "מחליט" בניגוד למצב כיום בו ועדת המכרזים ברשות המקומית היא גורם ממליץ. 

עוד מוסיף עוה"ד דוד רן־יה ביחס להצעת החוק לשנות את הרכב ועדת המכרזים אשר מורכבת כיום מנבחרי ציבור (חברי מועצה לפי מפתח סיעתי)  לוועדת מכרזים מקצועית אשר תורכב: ממנכ"ל הרשות המקומית, גזבר ויועץ משפטי (או ממלאי מקום של מי מאלו): "נדמה שהיתרון של  ועדת מכרזים המורכבת כיום מנבחרי ציבור, שאינם בהכרח בעלי מומחיות מיוחדת בתחום כלשהו, לשמש פה לבוחריהם, שהוא יתרון לא מבוטל במקרים מסוימים, מתגמד לעומת היתרון הגלום בוועדת מכרזים מקצועית אשר תבחן את היעילות שבכל הצעה במכרז בעיניים מקצועיות ללא התחשבות בקריטריונים אחרים שלא מן העניין".

בהמשך הצעת החוק מבקשים יוזמי ההצעה לשנות את הסמכות של ועדת המכרזים ברשות המקומית מגורם "ממליץ" לראש הרשות על הזוכים במכרז, לגורם "מחליט" כפי שהדבר קיים במדינה ובמוסדותיה.

לדברי עוה"ד דוד רן־יה: "הגם שבמסגרת פקודת העיריות הגורם האחראי על ההתקשרויות הוא ראש הרשות,  יש היגיון בהפסקת הליכי ההתקשרות במכרזים ברשויות מקומיות בשני שלבים של "המלצה" ו"אישור". הדבר נכון שבעתיים כאשר ברוב המכריע של המקרים האישור של ראש הרשות הוא אישור פורמלי וסירובו לאשר המלצה כלשהי של ועדת המכרזים נתפס כעניין לא שגרתי. מנגד כיון ראש הרשות הוא הגורם המאשר, מוטלת עליו אחריות לא מבוטלת (ואולי אחריות שהוא כלל אינו יכול לשאת בה) זאת כאשר הוא אינו יכול כלל  (על פי דין) לשמש כחבר ועדת מכרזים ואינו יכול להשתתף בוועדותיה".

ניסיונות לשנות את דיני המכרזים החלים על רשויות מקומיות בהיבטים רבים נעשו לאורך השנים ללא הצלחה מרובה – הצעת החוק של חבר הכנסת פוגלמן לפחות בעניין זה נדמה שיש בה היגיון וימים יגידו אם תושבי הרשויות יזכו ליהנות ממנה.

אולי יעניין אותך גם:

תפיסת אלכוהול מזוייף ביהוד

מאות בקבוקי אלכוהול מזויפים נתפסו ביהוד